דר' אלון רפאל – מומחה לטיפול בהרניה, בקע טבורי וניתוחי בקע אפיגסטרי

כל אחד מאיתנו, נשים וגברים, נולדים עם פתח בטבור, דרך פתח זה כלי הדם מתחברים אל השליה של האם.

בדרך כלל, לאחר הלידה, הפתח בטבור נסגר באופן טבעי, אך ישנם מצבים בהם הפתח בטבור אינו נסגר, או מצבים בעת בגרות בהם הפתח בטבור נפער מחדש כתוצאה מעומסים על דפנות הבטן, כמו בעת השמנה מסיבית או במהלך ההריונות.

Z

תסמינים של בקע טבורי

בקע טבורי הינו מצב שניתן להרגיש אותו ולראות אותו. אצל תינוקות אשר פתח הטבור אינו נסגר באופו טבעי ניתן לחוש בבליטה באזור הטבור בעת מאמץ או בעת בכי. אצל מבוגרים לרוב תורגש חוסר נוחות באזור הטבור או בליטה של שומן מן פתח הטבור. במקרים של סיבוכי בקע טבורי תיתכן כליאה של המעי בבקע.

Z

דרכי טיפול בבקע טבורי

הדרך היחידה לטיפול בבקע טבורי הינו על ידי ניתוח. במקרה ומדובר בתינוק, לרוב מומלץ להמתין עד גיל שנה ולעיתים אפילו עד גיל ארבע, מאחר וזהו פרק הזמן בו פתח הטבור מסוגל להיסגר מעצמו בצורה טבעית. הליך הניתוח לתיקון בקע טבורי הינו הליך כירורגי פשוט בדרך כלל המצריך הרדמה מקומית או הרדמה כללית. במהלכו של הניתוח הכירורג מבצע חתך קטן באזור הטבור ומחזיר את תוכנו של הבקע אל תוך חלל הבטן. אצל נשים הרות ניתוח בקע טבורי מאובחן לרוב בשליש השני של ההיריון, והניתוח לטיפול בבקע מתבצע כחצי שנה לאחר הלידה.

Z

ניתוחי בקע טבורי

ניתוחי בקע טבורי הינם ניתוחים אלקטיבים, כלומר, אינם דחופים, יחד עם זאת במקרים של בקע טבורי יש צורך באבחנה מדוייקת של כירורג על מנת להימנע מלהגיע לסיבוכים, כדוגמת כליאת המעי בבקע. כמו כן, במקרים בהם התרחשה כליאת המעי בבקע יש צורך בניתוח דחוף.

ניתוחי בקע טבורי הינם ניתוחים שכיחים, גם בקרב צעירים וגם בקרב מבוגרים. משך האישפוז לרוב אינו עולה על יום וניתן לשוב לשיגרה זמן קצר לאחר ביצוע הניתוח, לרוב אפילו לאחר יום מנוחה אחד.

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support